Jag målar, skulpterar och gör grafik. Oftast har jag djur som motiv oavsett teknik och material.
Läs CV här.
Bakgrund
Jag föddes 1969 i Stockholm men växte upp på Gotland.
Mina föräldrar jobbade som bildlärare på högstadiet i Visby och mamma, (Astrid Årfelt) hade keramikgrupper ibland hemma i sin verkstad. Det var naturligt att rita och modellera hemma hos oss. Jag tänkte inte att jag skulle bli konstnär, men när jag gick på gymnasiet i Stockholm dit jag flyttat med min bror kom jag på att det var en möjlighet. I kollektivet vi bodde i var nästan alla inskrivna på olika konstskolor.
Utbildning
Jag började på ”Grundis” (Grundskolan för konstnärlig utbildning) en ettårig konstutbildning direkt efter gymnasiet (estetisk linje på Södra Latin). Jag var där från morgon till kväll, efter dagspasset kunde man vara med på kvällskurser. Man fick lära sig allt från textiltryck, foto, teckning, måleri, grafik, skulptur, keramik, mm. Det var fantastiskt! Efter Grundis där jag också träffade min sambo (Per Nicklasson), började jag Konstlinjen på Birkagårdens folkhögskola. Den var tvåårig. Första året hade man en termin måleri och en termin skulptur, andra året fick man välja inriktning. Då valde jag skulptur. Vi hade modell på fm och fritt arbete på em. Fredagar var det kroki och föreläsningar för samtliga. Både Grundis och Birkagårdens konstutbildning är tyvärr nedlagda trots sin förträfflighet. Därefter gick jag på Kungl Konsthögskolan i Stockholm ute på Skeppsholmen (1990-95). Det var också en bra utbildning med mycket resurser och möjligheter. Jag gick många kurser i olika material. Jag var ofta i monumentalverkstaden och gjorde stora skulpturer i betong. Några år efter skoltiden var jag vikarierande lektor i monumentalverkstaden i två år.
Som konstnär har man också möjlighet att vidareutbilda sig. Jag var inskriven som projekt och specialelev på Kungl Konsthögskolan 2006-2008 på grafikavdelningen i det fina verkstadshuset som nyligen (sept 2016) skadades av en omfattande brand.
Utställningar och utsmyckningar
Förutom utställningar gör jag offentliga utsmyckningar som är det som gör det möjligt för mig att leva på min konst. Se mina utsmyckningar.
”Gullspira” är en liten statyett som jag gjorde år 2005 till Svenska Filminstitutets Guldbaggegala, det är deras barnfilmspris. Gullspira är en get som var huvudperson i den första svenska barnfilmen ”Barnen från Frostmofjället” som skrevs av Laura Fitinghoff som kom från Sollefteå.
2017 invigdes ”Gullspira” i naturlig storlek i Sollefteå stad vid sitt 100-år jubileum. Läs mer om Gullspira här.
Stenlitografi
Jag hade Cecilia Frisendahls arbetsstipendium på Litografiska museet i Huddinge fram till maj 2017, i nästan ett år var jag där några dagar i veckan och jobbade med stenlitografi. Det är en fantastik verkstad och ett museum med ett litet galleri belägen i en underbar omgivning.
Min ateljé
Jag har min ateljé i Klintens färgfabrik i Sickla. Det är ett gammalt industrihus med betonggolv och varuhiss, det passar mig utmärkt. På gården finns byggvaruhus och maskinuthyrning. Där har jag varit i 20 år. Vi får se hur länge till, staden gentrifieras och vi ligger nu i händelsernas centrum känns det nästan som. Utanför byggs det för fullt. Inte längre har jag Hammarbybacken som ett vackert och ständigt skiftande ”Fudgi” utanför mitt fönster, det har blivit skymt av byggnader. Tvärbanans nya sträckning mot Saltsjöbanan byggs nu över vår gamla parkering. Framtiden är oviss …
Amalia